رزرو وقت مشاوره

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه


    منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • پاسخگویی سریع
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوران حرفه‌ای

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

معادل سازی مدرک تحصیلی

براساس قوانین وزارت علوم افرادی که در دانشگاه های خارجی تحصیل کرده اند و به دلایل مختلف، قصد استفاده از آن را در داخل کشور دارند باید معادل سازی مدرک تحصیلی  انجام دهند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معادل سازی رشته های پزشکی و پیراپزشکی را انجام می دهد و کمیسیون های تخصصی وزارت علوم معادل سازی رشته های غیرپزشکی را انجام می دهند همچنین استانداردهای ارزیابی خاصی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

 

 

جهت مکالمه با کارشناسان صدای سنجش لطفا از فرم زیر وقت مشاوره رزرو بفرمایید

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

تلفن پشتیانی رزرو وقت مشاوره

02166837359-02166868571

 

الزامات عمومی وزارت علوم

 

هدف از معادل سازی مدرک تحصیلی ، که به عنوان یکسان سازی شناخته می شود، مطابقت و ارزیابی ارزش علمی مدرک اعطا شده براساس استانداردهای ملی و قوانین آموزشی است. به این ترتیب در صورتی که در پی ارزیابی کمیسیون های تخصصی، الزامات آموزشی مورد ارزیابی قرار گیرد و مطابق با مصوبات شورا مشخص شود، شرایط آموزشی همسو می شود. در ادامه با نحوه معادل سازی مدارک تحصیلی در وزارت علوم بیشتر آشنا خواهیم شد.

ارزیابی مدارک تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور یا تعیین و مقایسه ارزش علمی مدارک تحصیلی صادره از دانشگاه های خارجی با مقاطع تحصیلی داخلی، مشروط به یکسری شرایط عمومی است که طبق ضوابط و مقررات ارزیابی مدارک تحصیلی از دانشگاه های خارجی باید به تصویب شورا برسد.

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور

چگونگی معادل سازی مدرک تحصیلی

 

هیچ گونه مدرک تحصیلی صادر شده در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های خارج از کشور برای دوره های غیر حضوری ارزیابی نخواهد شد.

دانشگاه هایی که از آن ها مدرک گرفته شده باید دانشگاه هایی باشند که وزارت علوم آن ها را تایید کرده است تا قابل معادل سازی مدرک تحصیلی باشند. امکان ارزیابی و بررسی مدارک کارشناسی ارشد و دکتری اخذ شده در دانشگاه ها یا موسسات دانشگاهی سطح پایین وجود ندارد.

فقط سطوح تحصیلی که در کشور وجود دارد برای مقایسه مدارک تحصیلی در وزارت علوم استفاده می شود. مانند مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری.

بررسی و ارزیابی سوابق تحصیلی یک فرد غیرممکن است اگر این مدارک فقط دارای ارزش شغلی یا ارزش مشابهی باشند. علیرغم اینکه تحصیلات عالی را در موسسات معتبر دنبال کرده باشد.

شرایط معادل سازی مدرک تحصیلی

 

مدارک دانشگاهی زبان و ادبیات فارسی تنها در صورتی قابل ارزیابی است که در مقطع کاردانی یا کارشناسی ارشد در یکی از موسسات معتبر خارجی اخذ شده باشند. بجز مدارک دکتری را ارزیابی کرد.

اقامت متقاضی در کشور محل تحصیل باید با تمام قوانین و معاهدات قابل اجرا در تمام مدت اقامت خود مطابقت داشته باشد. مدت اقامت مجاز برای هر مدرک، به عنوان مثال، در جدول زیر نشان داده شده است.

مدارک تحصیلی در دوره های حضوری می تواند باشد برای تمام سطوح ارزیابی می شود، اما دوره های غیر حضوری فقط برای مقطع دکتری قابل ارزیابی هستند.

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه پیام نور

راهنمای مقایسه مقاطع کاردانی و معادل سازی مدرک تحصیلی

 

همانطور که قبلاً گفته شد، فقط دوره های حضوری که مجوز وزارت علوم را داشته باشند، به عنوان مقطع کاردانی واجد شرایط ارزیابی هستند. بر این اساس می توان پیش نیازهای معادل سازی مدرک تحصیلی در وزارت علوم برای این مرحله را به شرح زیر بیان کرد.

در صورتی که کمیسیون تخصصی ارزشیابی مدرک کاردانی یکی از موسسات عالی با رتبه عالی، خوب و متوسط ​​را پس از بررسی های لازم تایید کند، گزارش ارزیابی مربوطه ارائه خواهد شد.

کمیسیون تخصصی ارزیابی در صورت اعطای مدرک کاردانی توسط یکی از موسسات ضعیف باید بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد.

مدرک معادل لیسانس و معادل سازی مدرک تحصیلی

 

تنها در صورت داشتن مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی 12 ساله می توانید تحصیلات خود را در یکی از موسسات معتبر و خوب تکمیل کنید. معدل کسر شده از دیپلم یا پیش دانشگاهی باید حداقل 14 یا معادل آن باشد، لازم به ذکر است. علاوه بر این، رشته تحصیلی دانش آموز باید با دوره های دبیرستان و پیش نیاز او سازگار باشد.

متقاضی تنها در صورتی مورد توجه قرار می گیرد که در آزمون های ارزشیابی کتبی شرکت کرده و یا در آزمون کارشناسی ارشد سراسری در رشته ای مرتبط با درخواست خود شرکت کرده و حداقل 80 درصد نمره داوطلب پذیرفته شده قبلی را کسب کرده باشد.

ضوابط ارزشیابی کارشناسی ارشد و معادل سازی مدرک تحصیلی

 

برای ارزیابی مدارک تحصیلی متقاضیان از موسسات معتبر و معتبر داشتن مدرک لیسانس از دانشگاه های معتبر داخلی یا موسسه ای از گروه های ممتاز خوب الزامی است.

متقاضی علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی معتبر از یکی از دانشگاه های داخلی با دوره های عالی یا خوب در صورتی که مدرک وی از یک موسسه متوسط ​​​​گرفته شده است، باید موارد زیر را رعایت کنید :

ارتباط بین مدرک لیسانس و فوق لیسانس الزامی است.

معدل کل دوره کارشناسی نباید حداقل 14 یا معادل آن باشد.

کمیسیون ارزیابی باید در صورتی که متقاضی فاقد صلاحیت های فوق الذکر باشد و یا فقط دارای یک یا دو مورد از آن ها باشد، از طریق آزمون، مصاحبه علمی یا ارائه مقاله علمی پژوهشی، توانایی های علمی، پژوهشی و حرفه ای متقاضی را ارزیابی و تأیید کند.

به تازگی معادل سازی مدرک تحصیلی

 

در سال‌های اخیر، وزارت علوم روند معادل‌سازی مدارک تحصیلی را به ‌صورت آنلاین تغییر داده است تا متقاضیان دیگر نیازی به ارائه فیزیکی خود نداشته باشند.

طبیعتا موارد نادری وجود دارد که از فرد درخواست تماس می شود دفتر مناسب بر این اساس لازم است مراحل ارزیابی از طریق سامانه سجاد برای افرادی که دارای مدرک تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور هستند و برای تشکیل پرونده پیگیر شوند.

مراحل تایید اسناد داخلی برای ترجمه و معادل سازی مدرک تحصیلی

 

اکنون که با مراحل سیستم معادل سازی مدارک تحصیلی وزارت علوم آشنا شده ایم، بهتر است در مورد نحوه ترجمه مدارک تحصیلی در کشور بیشتر بدانید. به طور خلاصه، ادر زیر مراحلی هستند که باید انجام دهید.

ارائه درخواست ترجمه سند.

کمیسیون های مربوطه اعتبار گواهینامه را بررسی و تایید می کنند.

تحویل به متخصص.

به سوابق بایگانی دسترسی داشته باشید.

ارزیابی تخصصی.

اگر فایل کامل است، باید اقداماتی را برای مهر و موم کردن ترجمه انجام دهید. برای رسیدگی به تخلفات، باید با دانشگاه یا سازمانی که ارزیابی را انجام می دهد، ارتباط برقرار کرد.

لطفا به اداره کل امور دانشجویان داخلی مراجعه فرمایید.

جهت مکالمه با کارشناسان صدای سنجش لطفا از فرم زیر وقت مشاوره رزرو بفرمایید

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

تلفن پشتیانی رزرو وقت مشاوره

02166837359-02166868571

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.