رزرو وقت مشاوره

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه


    منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • پاسخگویی سریع
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوران حرفه‌ای

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

سختی های رشته پزشکی

پزشکی معتبرترین حرفه در جوامع سراسر دنیا است زیرا با بدن موجودات زنده سروکار دارد. پزشکی بدون شک شجاع ترین حرفه در بین تمام مشاغل است زیرا چه چیزی می تواند مهمتر از نجات جان موجودات، کمک به زنده ماندن و حفظ سلامتی آنها باشد. با همه این جذابیت ها سختی های رشته پزشکی نیز بسیار است.

به عنوان مثال ورود به دانشکده پزشکی سخت است. بر اساس آمار اخیر متقاضیان رشته پزشکی هر سال در حال افزایش هستند. میل به پزشک شدن در بالاترین حد خود قرار دارد و بسیاری ادعا می کنند یکی از سختی های رشته پزشکی در واقع ورود به دانشگاه است.

 

سختی های رشته پزشکی

 

علاوه بر این به همان اندازه که این حرفه اصیل است، تسلط بر آن بسیار دشوار و یکی از سخت ترین دوره های تحصیلی در بین سایر رشته ها است. یک نگاه ساده به آزمون های ورودی برای پذیرش در کالج های برتر پزشکی نشان می دهد که این رشته چقدر رقابتی شده است. دانشجویان از ابتدا تا پایان دوره های پزشکی با مشکلات و چالش های فراوانی روبرو هستند که نسبت به سایر رشته ها از ابعاد بسیار بالاتری برخوردار است.

رشته های پیراپزشکی

بینایی سنجی بدون کنکور

شنوایی سنجی بدون کنکور

حقایقی در رابطه با سختی های رشته پزشکی

یکی از سختی های رشته پزشکی دوره های فشرده آموزش است که تعادل بین کار و زندگی دانشجویان را هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی بهم می زند. به خصوص در طول سال ‌های اولیه آموزش بالینی این سختی ها نمود بیشتری خواهد داشت. پذیرش در دانشکده پزشکی، موفقیت در دوره ها، ارزیابی اساتید، مشکلات اقامت و خوابگاه، همه در یک محیط رقابتی فزاینده رخ می دهد. به همین دلیل نیمی از دانشجویان پزشکی در طول تحصیل خود دچار فرسودگی شغلی می شوند. از دیگر سختی های رشته پزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استرس

پزشکی یک دوره آموزشی بسیار پرتقاضا است  بنابراین استرس و بار کاری زیادی به دانشجویان وارد می کند. علت اصلی استرس این است که دانشجویان باید در مدت کوتاهی چیزهای جدید زیادی بیاموزند، امتحانات سختی را پشت سر بگذارند و با ترس از اینکه رد شدن در آنها منجر به پایان کارشان شود همواره استرس بالایی را تجربه می کنند.

اشتیاق برای تطابق با خواسته های برنامه درسی فشرده از سختی های رشته پزشکی است زیرا تلاش بیشتری را برای موفقیت می طلبد. اغلب دانشجویان پزشکی به دلیل کمبود وقت جهت مرور آموخته های خود پس از فارغ التحصیلی و در هنگام شروع آموزش عملی بیشترین میزان استرس را تجربه می کنند.

کارشناسان پیشنهاد می ‌کنند که دانشجویان باید در زمینه هوش هیجانی آموزش ببینند تا آمادگی داشته باشند از خود در برابر تهدیدات استرس وارده محافظت کنند.

سختی های رشته پزشکی در دوره بی پایان و حجم کار

از دیگر سختی های رشته پزشکی، دوره های آموزشی طولانی است. در واقع دوره های پزشکی طولانی ترین دوره آموزشی در دنیا هستند. تقریباً یک دهه یا بیشتر طول می کشد تا یک پزشک کاملاً واجد شرایط شود. این دوره با عوارض متعددی که ناشی از برنامه درسی سخت است افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. صبر و تحمل در طول این دوره طولانی آسان نیست و دانشجویان در تلاش برای تکمیل کارهای خود اغلب به سلامت خودشان آسیب می رسانند.

باید به دانشجویان توصیه شود که اجازه ندهند حجم کار بر سلامت آنها تأثیر بگذارد زیرا در صورت از دست دادن سلامتی نمی توانند درس خود را ادامه دهند. حفظ تعادل بین فعالیت های درسی و زندگی به کاهش استرس آنها کمک می کند.

یادگیری اصطلاحات سخت رشته پزشکی

در حین تحصیل در دوره های پزشکی از شما انتظار می رود که تمام اصطلاحات و اطلاعات مربوط به پزشکی را بدانید و حفظ کنید. یک پزشک هرگز نمی تواند بگوید “نمی دانم” و این یکی از سختی های رشته پزشکی است. اصطلاحات پزشکی چالش بزرگی برای دانشجویان ایجاد می کند زیرا از آنها انتظار می رود که تمام اصطلاحات و کلمات پزشکی را بدانند و به معنای واقعی کلمه خود را به یک دایره المعارف پزشکی انسانی تبدیل کنند.

کارشناسان چندین نکته اثبات شده را برای غلبه بر این چالش پیشنهاد کرده اند. به عنوان مثال، بسیاری از اصطلاحات پزشکی از یونانی یا لاتین سرچشمه می گیرند بنابراین اگر کمی آنها را بدانید، می توانید ایده هایی در مورد معنای آن کلمه به دست آورید. ارتباط یک اصطلاح با تصویر ذهنی نیز به تسلط بهتر شما کمک خواهد کرد.

فلش کارت ها همچنین راهی عالی برای به خاطر سپردن اصطلاحات و کلمات هستند. شما می توانید از این کارت ها در هر جایی مثلا در مسیر خوابگاه تا دانشگاه استفاده کنید.

چالش ورود به بخش عملی پزشکی

یکی دیگر از سختی های رشته پزشکی زمانی اتفاق می افتد که دانشجویان در معرض واقعیت های خشن و عملی دنیای پزشکی قرار می گیرند. تماس مستقیم با بیماران، مشاهده استرس و فروپاشی روحی آنها، دیدن زخم ها و عمل جراحی بر روی بدن واقعی انسان برای بسیاری از دانشجویان استرس زا است.

حتی اگر به عنوان یک دانشجو به آرامی واقعیت های پزشکی را بپذیرید، همچنان اعتماد به نفس شما را برای مدتی از بین می برد. بهترین راه برای مقابله با این موضوع این است که از درگیری عاطفی با بیماران خودداری کنید. همه متخصصان پزشکی و همچنین افراد سایر حرفه ها موافق هستند که وابستگی عاطفی با بیماران می تواند خطرناک باشد.

مشکلات مالی

از همان ابتدای دوره پزشکی تا پایان تحصیلات و حتی پس از اینکه یک پزشک معتبر شوید، امور مالی برای مدت قابل توجهی یک چالش باقی خواهد ماند. یکی دیگر از سختی های رشته پزشکی این است که آموزش پزشکی طولانی و بسیار پرهزینه است. بدون گزینه های تامین مالی کافی و برنامه ریزی قبلی برای غلبه بر این چالش، گذراندن دوره های پزشکی بسیار دشوار خواهد بود.

سخن پایانی

اگرچه رشته پزشکی نسبت به گذشته برای کاهش مشکلات دانشجویان تمهیدات بسیاری در نظر گرفته است با اینحال برای موفقیت در تحصیل داشتن صبر و شکیبایی و اعتماد به نفس تزلزل ناپذیر ضروری است. دانشجویان پزشکی باید از هر نظر برنامه‌ ریزی ‌دقیقی جهت مقابله با مشکلاتی که مطمئناً در حین آموختن این حرفه برای آنها ایجاد می ‌شود، داشته باشند.

 

تماس با واحد پاسخگویی صدای سنجش از طریق تلفن با شماره

02166837359-02166868571

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

کاربر گرامی ،  در صورت شلوغی خطوط مجدد تماس برقرار نمایید .

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.