رزرو وقت مشاوره

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه


    منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • پاسخگویی سریع
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوران حرفه‌ای

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

یکی از وظایف دانشجویان دکتری عمل به راهنمای نگارش رساله دکتری است که برای ارتقای جایگاه علمی و کسب مدرک دکتری انجام می شود. مسئله چگونگی نگارش پایان نامه دکتری بسیار مهم است زیرا یک پایان نامه دکتری بنیادی باید ساختار و با استفاده از معیارهایی در چارچوبی منطقی و علمی تهیه شود.

دانشجویان دکتری قبل از اینکه بتوانند پایان نامه خود را جمع آوری کنند، از آن دفاع کنند و به سؤالات داوران حاضر در جلسه پاسخ دهند، باید با دستورالعمل های نگارش کاملا آشنا باشند.

 

راهنمای نگارش رساله دکتری

 

جهت مکالمه با کارشناسان صدای سنجش لطفا از فرم زیر وقت مشاوره رزرو بفرمایید

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

تلفن پشتیانی رزرو وقت مشاوره

02166837359-02166868571

 

 

تفاوت قالب با کارشناسی ارشد

با توجه به قوانین و محتوای تقریبا یکسان در هر دو، اکثر دانشجویان به اشتباه معتقدند که پایان نامه و رساله یکی است در حالی که پایان نامه برای کارشناسی و کارشناسی ارشد استفاده می شود در دامه در رابطه با راهنمای نگارش رساله دکتری بیشتر بخوانید.

علاوه بر این، در قالب و سبک پایان نامه و رساله تفاوت هایی وجود دارد، به گونه ای که پایان نامه دکتری به گونه ای نوشته می شود که جزئیات و گستردگی بیشتری نسبت به پایان نامه دارد و هر بخش دارای دامنه گسترده تر و توضیحات بیشتری است.

علاوه بر این، پایان نامه کارشناسی ارشد می تواند برای تکمیل تحقیقات قبلی نوشته شود، اما خود رساله باید نتیجه تحقیقات کاملا جدید باشد. لازم به ذکر است که پروپوزال پایان نامه و پروپوزال رساله نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

مدارک لازم برای ثبت نام دکتری 1403

مراحل نگارش و راهنمای نگارش رساله دکتر

درک راهنمای نگارش رساله دکتری بسیار مهم است زیرا دانشجو باید مطالب خود را مطابق با مجموعه ای از دستورالعمل ها سازماندهی کند. موضوع پایان نامه دکتری باید قبل از شروع نوشتن انتخاب شود.

در این مورد، باید موضوع جدیدی را انتخاب کنید که هیچ مقاله قبلی درباره آن نوشته نشده است. پس از تایید استاد راهنما که شامل اهداف پایان نامه، بیان مسئله، تاریخچه مطالعه و سوابق تحقیق است، دانشجو می تواند شروع به نوشتن پایان نامه کنید.

در نتیجه، توجه به نکات کلیدی در هنگام نوشتن مقاله علمی پژوهشی برای دانشجو بسیار مهم است. اما به طور کلی فرآیند نگارش پایان نامه دکتری در اکثر دانشگاه های کشور از همان بخش ها و مراحل تشکیل شده است که در ادامه به شرح آنها می پردازیم. مراحل نگارش پایان نامه دکتری در دانشگاه های آزاد و سراسری با تفاوت های جزئی همراه است.

فصول و راهنمای نگارش رساله دکتری

تعداد و نام فصول بسته به رشته دانشجو در برخی از دانشگاه ها ممکن است متفاوت باشد اما به طور معمول سرفصل های پایان نامه از 5 فصل اصلی تشکیل شده است که به شرح زیر می باشد:

مقدمه ای بر تحقیق: مهم‌ ترین بخش این فصل «بیان مسئله» است که از بخش‌های متعدد آن است. در واقع دانشجو باید توضیح دهد که چرا موضوع مهم است، موضوع پایان نامه او چیست و چرا آن را انتخاب کرده است.

ترجیحا بخش بیان مسئله با طرح مسائل جاری مؤثر بر پیشرفت موضوع آغاز شود و در پایان هدف تحقیق بیان شود. اهداف باید به گونه ای ارائه شوند که هم واقع بینانه و هم منسجم با موضوع باشد.

فصل دوم به مبانی تحقیق و راهنمای نگارش رساله دکتری

مقدمه، مبانی نظریه، زمینه و مدل مفهومی چهار بخش این فصل را تشکیل می‌دهند. دانشجو می تواند در قسمت مقدمه به جنبه های مختلف تحقیق خود نگاه کند، از جمله اینکه محقق برای پیشبرد کار خود چه کرده است و چه داده هایی را جمع آوری کرده است.

تعاریف واژگانی کلمات کلیدی در بخش مبانی نظری یا نظری پوشش داده شده و نظریه ها به صورت تخصصی و مرتبط بیان شده است. تاریخچه تحقیقات قبلی در مورد موضوع، چه در داخل و چه در خارج از کشور، در بخش پیشینه قابل مشاهده است. به منظور کمک به خواننده در تصویر ذهنی پدیده مورد نظر، بیان مدل مفهومی یا به عبارت دیگر، مفاهیم مرتبط در بخش پایانی این فصل ایده آل خواهد بود.

فصل سوم ابزارها و فنون تحقیق و راهنمای نگارش رساله دکتری

روش تحقیق در این فصل نشان داده شده است تا دانشجو بتواند به طور دقیق و عمیق روش های جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده ها، محیط تحقیق و روش های نمونه گیری، نمونه گیری و محاسبه را شرح دهد.

فصل چهار و نتایج تحقیق: اکنون که نتایج تحقیق جمع آوری شده است، در این فصل درباره آن بحث کرده و به صورت مکتوب، جدول یا نمودار ارائه کند. با توجه به اینکه هدف این بخش ارائه یافته ها است نه تفسیر آن ها، ارائه یافته ها در یک توالی منطقی و مطابق با موضوع و فرضیه های ذکر شده با استفاده از جملات ساده و قابل فهم و بیان جزئیات ضروری است. از جدول و استفاده از نمودار.

راهنمای ثبت نام آزمون دکتری

بحث و نتیجه گیری فصل پنجم راهنمای نگارش رساله دکتری

بخش اول این بخش برای پرداختن به سوالات تحقیق است. پس از آن، یافته‌ های پژوهش با یافته ‌های سایر پژوهشگران مقایسه می‌شود و مفاهیم آن مورد بحث قرار می ‌گیرد با استفاده از توجیهات منطقی و علمی نتایج ذکر شده در فصل «نتایج» تنها نتایجی است که در این فصل تفسیر شده است.

پس از جمع بندی، می توان توصیه هایی برای تحقیقات اضافی ارائه کرد و سؤالات باز مرتبط با تحقیق را شناسایی کرد.

جلسه دفاع و راهنمای نگارش رساله دکتری

علیرغم اینکه دانشجویان دکتری مسئولیت های زیادی دارند، باز هم امکان ویرایش و به تعویق انداختن نوشته های خود به صورت منظم وجود دارد و در نتیجه در زمان دفاع از پایان نامه خود دچار استرس می شوند.

به دلیل اهمیت آن، نوشتن پایان نامه دکتری زمان زیادی می برد. به همین دلیل، بسیاری از دانشجویان قبل از ثبت نام در دوره دکتری خود، به نوشتن پایان نامه دکتری خود و راهنمای نگارش رساله دکتری فکر می کنند.

برای اینکه در حین ارائه آن با مشکلی مواجه نشوید، توصیه می شود زمان کافی را به نگارش پایان نامه و انجام تحقیقات مورد نیاز اختصاص دهید.

دانشجو باید در مورد موضوع پایان نامه خود آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد زیرا ممکن است سوالات چالش برانگیز و غیرمنتظره ای برای او مطرح شود.

 

جهت مکالمه با کارشناسان صدای سنجش لطفا از فرم زیر وقت مشاوره رزرو بفرمایید

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

تلفن پشتیانی رزرو وقت مشاوره

02166837359-02166868571

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.