رزرو وقت مشاوره

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه


    منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • پاسخگویی سریع
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوران حرفه‌ای

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

هنگامی که دانشگاه ها شروع به جذب دانشجو می کنند، تعدادی دانشجو اضافی برای تکمیل ظرفیت خالی کلاس های خود نیز پذیرش می کنند که به این کار تحصیل در ظرفیت مازاد نیز می گویند. اعتبار مدرک دوره ظرفیت مازاد با دیگر مدارک هیچ تفاوتی ندارد این موضوع باعث ترغیب افراد شده است تا به این روش وارد دانشگاه شوند. یکی از مهم ترین تفاوت های تحصیل در ظرفیت مازاد دانشگاه ها، این است که دانشجو باید شهریه بیشتری نسبت به بقیه هم دانشگاهی های خود پرداخت کند.

 

اعتبار مدرک دوره ظرفیت مازاد

 

چه کسانی می توانند از این شرایط استفاده کنند؟

دانشگاه ها معمولاً از ظرفیت مازاد برای جذب دانش جویانی که در کنکور رتبه بالاتری یا همان بد تری کسب کرده اند ولی علاقه مند به تحصیل در آن دانشگاه و یا در آن رشته دارند استفاده میکنند،

اغلب اوقات این موضوع در مورد رشته هایی همچون پزشکی ، دندانپزشکی ، پرستاری و سایر رشته های پزشکی و پیراپزشکی صدق میکند. با توجه به اینکه دانشجویان زیادی برای کسب درآمد میخواهند وارد این رشته ها شوند، تقاضا و علاقه برای ثبت نام در ظرفیت مازاد دانشگاه ها بسیار است.

آیا مدرک مازاد دارای اعتبار است؟

اما سوالی که برای خیلی از دانشجویان کوشا و مستعد پیش می آید این است که آیا مدرکی که از این طریق از دانشگاه کسب میکنید، دارای اعتبار است و میتوانند با آن وارد بازار کار شوند و درآمدی خوب و قابل قبول کسب کنند؟

البته ظرفیت مازاد بیشتر در دانشگاه هایی برگزار می شود که شعبه پردیس خود گردان ندارند و محل تحصیل هر دو دسته از دانشجویان عادی و ظرفیت مازاد در همان دانشکده اصلی روزانه است.

آیا کیفیت آموزش دانشجویان مازاد متفاوت است؟

از نظر کیفیت آموزش باید گفت، هیچ تفاوتی بین دانشجویان مازاد و بقیه دانشجویان وجود ندارد و همگی از یک سطح آموزشی استفاده میکنند و چون همگی در یک کلاس و توسط یک استاد آموزش میبینند، کیفیت آموزشی کاملا یکسان است.

مدرک مازاد برای کار و ادامه تحصیل به درد میخورد؟

دانش آموختگان از نظر بازار کار و شروع به اشتغال، به هیچ مشکلی بر نخواهند خورد و علاوه بر آن برای ادامه تحصیل در داخل و یا خارج از کشور هم برای آنها مانعی وجود ندارد. اما باید این را به خاطر داشت که در مدرک فارغ التحصیلی این دانشجویان عنوان ظرفیت مازاد قید خواهد شد و باید دانش آموختگان باید بدانند که از نظر ارزش و اعتبار هیچ تفاوتی بین مدرک داشنجویان مازاد و عادی وجود ندارند و آنها میتوانند در عدالت کامل به یادگیری دروس بپردازند.

برخی ها این سوال برایشان پیش می آید که این موضوع در مورد خارج از کشورمان چطور است؟

باید در جواب این موضوع گفت: اعتبار مدرک مازاد و عادی در هیچ کجای دنیا علاوه بر اینکه متفاوت نیست، یک سان نیز هست.

انتخاب رشته آزاد

ارزش مدرک مازاد به چه چیزی بستگی دارد؟

ارز و اعتبار مدرک تحصیلی به رنک علمی دانشگاه یا به عبارتی محل دانشگاه، کیفیت دانشگاه ها ، تعداد آزمایشگاه ها و لابراتوار های تخصصی دانشگاه، مورد تایید بودن دانشگاه توسط دانشگاه های خارجی ،  تعداد اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه ، تعداد مقالات منتشر شده در مجلات علمی معتبر ، تعداد آزمایشگاه ها، کتابخانه ها های محل تحصیل بستگی دارد.

و دانشجویان این حوزه مانند همه دانش آموختگان می باید به مدت 2 سال طرح تعهد خدمت اجباری را بگذرانند.

امکانات آموزشی و رفاهی دانشجویان مازاد برابر است؟

در دانشگاه های آزاد هم مانند بقیه دانشگاه ها دوره ظرفیت مازاد با عنوان ظرفیت خود گردان برگزار می شود. ظرفیت خود گردان آزاد فقط مخصوص به رشته های پزشکی و پیراپزشکی است و محل تحصیل دانشجویان توسط دانشگاه تعیین می شود اما در بیشتر دانشگاه ها ، دانشجویان ظرفیت خود گردان با دانشجویان ظرفیت عادی در یک کلاس مشترک هستند و امکانات آموزشی و رفاهی برای آن ها یکسان است.

تفاوت مدرک مازاد دانشگاه های آزاد و روزانه چیست؟

امروزه دانشگاه های آزاد کشور، رتبه خوبی از نظر علمی دارند و مدارکی که از این دانشگاه ها اخذ میشود هرچند به اندازه مدارک دانشگاه های دولتی اعتبار ندارند، اما در بازار کار فرقی میان آن های وجود ندارد، و فرقی بین مازاد و عادی این دانشگاه ها هم وجود نخواهد داشت.

تکمیل ظرفیت ذخیره دانشگاه آزاد 1403

تفاوت  دانشجویان مازاد و عادی در چیست؟

تنها تفاوت موجود آن است که دانشجویان مازاد باید شهریه بیشتری نسبت به سایر داشنجویان پرداخت کنند. میزان بیشتر بودن این شهریه هم به دانشگاه های مختلف بستگی دارد، به طوری که در دانشگاه ها حدود ۱۵درصد تا ۵۰ درصد امکان بیشتر بودن شهریه نسبت به دانشجویان عادی وجود دارد. پس قبل از ثبت نام در دوره ظرفیت مازاد این را در نظر بگیرید که آیا توانیی مرداخت شهریه را دارا می باشید یا خیر.

شرایط پذیرش در دوره مازاد؟

یکی از شرط های مهم برای قبولی ثبت نام در ظرفیت مازاد توانایی پرداخت  شهریه است.

و شرط دوم آن است دانشجویان مازاد در برخی از دانشگاه ها امکان استفاده از خواب گاه را نخواهد داشت و مجبور هستند برای این موضوع چاره ای پیدا کنند.

و سایر شرایط و ضوابط مانند دانشگاه های عادی برای دانشجویان عادی است.

چه دانشگاه های ظرفیت مازاد میپذیرند؟

لیست این دانشگاه ها برای هر سال متفاوت است به طوری که تعداد آن ها در هر سال ممکن است کمتر یا بیشتر شود. اما باید بیاد داشت که دانشگاه های دولتی کمتر به پذیرش دانشجوی مازاد روی میآورند.

ظرفیت پذیرش دانشجویان در دوره ظرفیت مازاد چقدر است؟

ظرفیت دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان علاقه مند به ثبت نام در دوره ظرفیت مازاد بسیار اندک بوده و بهتر است هر چه زودتر اقدام  به درخواست ثبت نام کنید.

دوباره باید گفت که اعتبار مدرک دوره ظرفیت مازاد هیچ تفاوتی با مدارک عادی ندارد.

چه رشته های دارای ظرفیت مازاد هستند؟

معمولاً رشته های پرطرفدار مانند پزشکی و پیراپزشکی همیشه دارای ظرفیت مازاد برای پذیرش دانشجویان علاقمند هستند. شرایط تحصیل در این رشته ها بسیار خاص است چرا که این رشته ها بسیار پر مخاطب هستن. برای آشنایی بیشتر با این رشته ها و شرایط ثبت نام ها با مشاورین صدای سنجش تماس بگیرید تا به صوالاتتان پاسخ دهند.

 

در این مقاله به طور کلی به موضوع اعتبار مدرک  دوره ظرفیت مازاد پرداختیم و تقریبا تمام جوانب آن ار برسی کرده و دوره مازاد را نیز به طور کامل شرح دادیم. برای آشنایی بیشتر با شرایط ثبت نام ها با مشاورین صدای سنجش در تماس باشید.

تماس با واحد پاسخگویی صدای سنجش از طریق تلفن با شماره

02166837359-02166868571

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

کاربر گرامی ،  در صورت شلوغی خطوط مجدد تماس برقرار نمایید .

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.