رزرو وقت مشاوره

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه


    منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • پاسخگویی سریع
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوران حرفه‌ای

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

ثبت نام دوره بهیاری

امروزه نه فقط در ایران، بلکه در بسیاری از کشورها کمبود نیروی انسانی در کادر پرستاری بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها وجود دارد. برای رفع این کمبود در ایران و کشورهای مختلف دیگر، اقدام به تربیت و آموزش نیروهای کمکی تحت عنوان بهیار و کمک پرستار کرده‌اند. هر ساله متقاضیان بسیاری برای گذراندن و ثبت نام دوره بهیاری یا همان دوره کمک پرستاری وجود دارد.

افرادی که علاقه‌مند به کارکردن در فضای بیمارستان و درمانگاه‌ها هستند می‌توانند با گذراندن این دوره از وزارت بهداشت گواهی معتبر دریافت کنند. همچنین افرادی که به هر دلیلی قادر به گذراندن تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های پزشکی، پرستاری و… نبوده‌اند نیز، می‌توانند با ثبت نام دوره بهیاری و گذراندن آن، در سیستم درمانی کشور شروع به کار کنند.

 

ثبت نام دوره بهیاری

بخش‌های دوره بهیاری

ثبت نام دوره بهیاری شامل سه بخش نظری، عملی و بالینی می‌باشد. متقاضیان و علاقه‌مندان پس از ثبت نام دوره بهیاری و گذراندن آن، می‌توانند زیر نظر پرستاران در درمانگاه‌ها یا بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند. این افراد حکم نیروی کمکی را برای پرستاران دارند و بخشی از وظایف پرستاران به آن‌ها محول می‌شود.

دوره بهیاری، مفاهیم را در سه حوزه‌ی فردی، مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری معرفی می‌نماید. در هر حوزه‌ای از جمله ارزیابی، رفتار حرفه‌ای، تصمیم‌گیری بالینی، مداخلات مراقبتی، مفاهیم بیوفیزیکی و روان شناختی، ایمنی، اصول اخلاقی، مسائل حقوقی، ارتباطات، همکاری، آموزش، یادگیری، اطلاع رسانی و عمل مبتنی بر شواهد، تمرکز بر مفاهیم می‌باشد.

رشته های پیراپزشکی

راهنمای انتخاب رشته تجربی

شرایط ثبت نام دوره بهیاری

بهیاری، ترکیبی از وظایف پرستاران، مهارت‌های پزشکی، اخلاق و انضباط می‌باشد. بهیار همواره با تیم پزشکی همراه است. مراقبت و نگهداری از بیمار جزو وظایف اصلی بهیار محسوب می‌شود. علاوه بر این، برای بهیاران وظایف و مسئولیت‌های مشخصی تعیین شده که باید آن‌ها را در مکان‌هایی مثل مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها، اورژانس و درمانگاه انجام دهند.

اولویت اول وظایف بهیاران، کمک به بیماران و تسکین درد آن‌ها است. همچنین سرپرستارهای بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی می‌توانند در مورد شرایط کاری ثابت و متغیر بهیاران و اینکه در هر مکانی چه کارهایی را انجام دهند، تصمیم بگیرند. البته از قبل این وظایف توسط امور پرستاری وزارت بهداشت و درمان تعیین می‌گردد تا ابهامی وجود نداشته باشد.

افرادی که قصد فعالیت در این حرفه را دارند باید از شرایط ثبت نام دوره بهیاری که امتحانات کتبی و مصاحبه را شامل می‌شود، اطلاع داشته باشند. متقاضیان باید مراجع و منابع بهیاری را مورد بررسی و مطالعه قرار دهند. متقاضیان در صورت موفقیت در این آزمون، می‌توانند این دوره را بگذرانند. افراد با روحیه خستگی ناپذیر مناسب این شغل هستند.

در صورتی که فردی بخواهد در مکان‌های دولتی و غیردولتی به عنوان بهیار به کار مشغول شود، باید گواهینامه یا دیپلم بهیاری داشته باشد. قابل ذکر است کسب تجربه‌های عملی و مفید در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین بهیاران می‌توانند با دریافت مزایا و حقوق بیشتر، در مکان‌هایی مثل اورژانس‌های جاده‌ای که امکانات پزشکی کمتری دارند نیز، فعالیت کنند.

استخدام بهیار

دوره بهیاری بسیار کوتاه می‌باشد و افراد می‌توانند پس از ثبت نام دوره بهیاری، این دوره را بگذرانند. این افراد می‌توانند دوره‌های کارآموزی کوتاه مدت را در بیمارستان و تحت نظارت پرستاران بگذرانند. به این ترتیب، بهیاران شرح وظایف خود را به خوبی می‌آموزند، مهارت کافی در کار خود کسب می‌کنند و می‌توانند خدمات بیماران را ارائه دهند.

همچنین استخدام بهیار، شرایط دشواری ندارد و بهیارها می‌توانند به راحتی در محیط‌های بیمارستانی دلخواه خود انجام وظیفه کنند و تجربه‌های ارزشمند به دست آورند. قابل ذکر است در صورتی که متقاضی‌ها از قبل برای آزمون این دوره آمادگی داشته باشند، آن را با موفقیت پشت سر می‌گذارند.

 

وظایف بهیار چیست؟

بهیارها دارای روحیه‌ای فداکار و دلسوز هستند. این افراد به دلیل شغل حساس و مهمی که دارند و خدمات شبانه‌روزی که به بیماران ارائه می‌دهند بسیار پرمشغله و پرکار می‌باشند. قطعاً با مشخص نمودن شرح وظایف افراد بهیار، می‌توان از شدت و تعداد مسئولیت آن‌ها کم کرد؛ در این صورت فرصتی در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود و می‌توانند تجدید قوا کنند.

انجام کارهای اولیه‌ی بیماران مثل تغییر وضعیت بدن بیماران، جمع‌آوری نمونه‌های آزمایشگاهی، کمک در غذا خوردن و رسیدگی به نظافت، از وظایف بهیاران است. همچنین استرلیزه و تمیز کردن تجهیزات پزشکی برای استفاده‌ی روزانه نیز از مسئولیت‌های این افراد می‌باشد.

علاوه بر این، مرتب کردن و آماده نمودن تخت بیمارانی که مسئولیت آن‌ها را به عهده دارند، از وظایف افراد بهیار است. از دیگر وظیفه‌های این افراد که می‌توان به آن اشاره کرد، کمک کردن به بیماران برای استفاده از سرویس بهداشتی می‌باشد. همچنین منتقل کردن فرد بیمار برای آماده سازی درمان نیز، از وظایف بهیار است.

مزیت‌های دریافت مدرک بهیاری

بهیاری یکی از پرطرفدارترین حرفه‌های مراقبت‌های بهداشتی است. این حرفه برای کسانی که به دنبال شغل سریع و با مسئولیت‌های مختلفی هستند، مناسب می‌باشد. تمام علاقه‌مندانی که اقدام به ثبت نام دوره بهیاری نموده‌اند و مدرک آن را دریافت کرده‌اند، می‌توانند در محیط‌های مختلفی مشغول به کار شوند.

بهیاران می‌توانند علاوه بر بیمارستان‌ها در دفاتر پزشکی، کلینیک‌های انفرادی و مراکز بهداشت روانی کار کنند. همچنین افراد در این َشغل می‌توانند در مراکز توانبخشی، سازمان‌های پرستاری محلی، خانه‌های بازنشستگی و خانه‌های سالمندان نیز مشغول به کار شوند.

خصوصیات اخلاقی بهیاران

افرادی که قصد اقدام به ثبت نام دوره بهیاری و گذراندن آن را دارند، باید به خصوصیات اخلاقی خود توجه کنند. این حرفه نیازمند به افراد سلامت، خوش اخلاق، مسئولیت پذیر و وقت شناس است. هر بهیار باید مهارت و توانایی شناسایی هر بیمار را داشته باشد. در این صورت فرد بهیار می‌تواند دستور‌هایی که از جانب پرستار به او داده می‌شود را به درستی در برابر فرد بیمار انجام دهد.

همانطور که گفته شد افراد علاوه بر ثبت نام دوره بهیاری و طی کردن آن، باید روحیه‌ی مناسب این حرفه را دارا باشند. این افراد باید روحیه مواجه شدن با افراد مصدوم را داشته باشند. هنگامی که این افراد جهت پیشگیری از صدمه‌ها یا بهبود بخشیدن بیماران آسیب دیده تلاش می‌کنند، سرعت عمل بسیار مهم است.

در واقع هیچ موضوعی نمی‌تواند به اندازه سرعت عمل، وجدان و برخورد عاطفی هنگام کار این افراد تاثیرگذار باشد. عوامل گفته شده رمز ارتقای شغل و موفقیت یک بهیار در این حرفه‌‌ی مهم، پرریسک و حساس به شمار می‌آید.

 

تماس با واحد پاسخگویی صدای سنجش از طریق تلفن

02166837359-02166868571

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

کاربر گرامی ،  در صورت شلوغی خطوط مجدد تماس برقرار نمایید .

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.