رزرو وقت مشاوره

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه


    منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • پاسخگویی سریع
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوران حرفه‌ای

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

رشته دارویاری چیست؟

توضیحاتی درباره رشته دارویاری

دانشگاه علمی کاربردی سالانه تعدادی از دانشجویانی که به رشته‌های گروه پزشکی علاقه دارند را بدون کنکور پذیرش می‌کند. افرادی که رتبه مناسبی برای پذیرش در رشته‌های گروه پزشکی را در کنکور کسب نکرده‌اند می‌توانند از طریق سوابق تحصیلی به تحصیل در این رشته‌ها اقدام نمایند. یکی از این رشته‌ها رشته دارویاری است. این رشته یکی از رشته‌های گروه مدیریت و خدمات اجتماعی است که دانشگاه علمی کاربردی آنرا به دانشجویان ارائه می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که به رشته داروسازی علاقه‌مند هستند ولی به دلایل مختلف نمی‌توانید در این رشته تحصیل کنید می‌توانید به تحصیل در رشته دارویاری اقدام نمایید.

رشته دارویاری چیست؟

هدف از ایجاد رشته دارویاری چیست؟

یکی از اهداف ایجاد رشته دارویاری، برطرف‌کردن نیازهای جامعه بوده و همچنین با ایجاد این رشته، سطح علمی افراد بالاتر می‌رود و درنتیجه مهارت شاغلین در مراکز دارویی افزایش پیدا می‌کند. می‌توان گفت که بیشتر افرادی که در مراکز خدمات دارویی کار می‌کند به ثبت‌نام و تحصیل در رشته دارویاری اقدام می‌کنند و قصد دارند با تحصیل در این رشته سواد علمی خود را بالاتر ببرند و بتوانند در کار خود پیشرفت کنند. این رشته ارتباط زیادی با شیمی و همچنین رشته داروسازی دارد.

 دروس دوره کاردانی و کارشناسی رشته دارویاری چیست؟

همانطور که گفتیم رشته دارویاری تاحدودی به رشته داروسازی شباهت دارد و برخی از دروس این دو رشته باهم مشترک هستند. برخی از دروس کاردانی و کارشناسی این رشته عبارتند از: آشنایی با بیماری‌ها، آمار حیاتی، اخلاق حرفه‌ای، شناخت نظام سلامت، اصول تغذیه، اصول سرپرستی، نسخه خوانی، کلیات خدمات بهداشتی، مبانی آناتومی و فیزیولوژی، نرم‌افزار خدمات دارویی، بیمه و تعرفه خدمات بهداشتی و درمانی، اصول سیستم‌های انبارداری، تداخل دارویی، پرونده سلامت الکترونیک. خدمات داروخانه، کارورزی 1 و 2، روابط عمومی و مشتری مداری، شناخت قوانین و مقررات شرکت‌های دارویی.

نحوه پذیرش در رشته دارویاری

رشته دارویاری تحت عنوان کاردانی حرفه‌ای خدمات سلامت دارویی در دانشگاه علمی کاربردی ارائه می‌شود. به طور دقیقتر می‌توان گفت که این رشته در دو مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت خدمات بهداشتی و درمانی خاتم‌الانبیا و همچنین مرکز علمی کاربردی شرکت گروه پزشکی ابن سینا تهران ارائه می‌شود. ظرفیت پذیرش در این رشته 150 نفر است و اگر جزو افرادی هستید که به این رشته  علاقه دارید بهتر است هرچه سریعتر مدارک خود را تکمیل کنید و ثبت نام را انجام دهید چراکه تعداد زیادی از افراد به این رشته علاقه دارند و ظرفیت آن محدود می‌باشد. ثبت‌نام در رشته دارویاری در دوره‌های کاردانی و کارشناسی انجام می‌شود و شما می‌توانید با ارائه مدارک لازم از جمله مدرک دیپلم به ثبت‌نام در مقطع کاردانی اقدام نمایید و با اتمام دوره کاردانی و با ارائه مدرک فوق دیپلم در دوره کارشناسی به تحصیل بپردازید.

 

هزینه تحصیل در رشته دارویاری

افرادی که قصد تحصیل در این رشته  را دارند باید برای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی شهریه پرداخت کنند. شما باید برای هر ترم و درکل در سال دو بار به دانشگاه شهریه بپردازید. شهریه رشته‌های گروه مدیریت و خدمات اجتماعی حدود 1 تا 1.5 میلیون برای هر ترم است که ممکن است هر سال مقدار این شهریه افزایش پیدا کند. برای ثبت‌نام در این رشته می‌توانید از طریق سایت سازمان سنجش اقدام نمایید البته ممکن است دانشگاه اعلام کند که می‌توانید به صورت حضوری نیز ثبت‌نام را انجام دهید.

 

بازار کار رشته دارویاری

افراد پس از فارغ‌التحصیل شدن در این رشته  می‌توانند در مشاغل زیر مشغول به کار شوند.

_ متصدی امور دارویی در انبارهای مراکز وزارت بهداشت

_متصدی امور دارویی در شرکت‌های توزیع دارو

_متصدی امور دارویی در داروخانه‌های دولتی و خصوصی

راهنمای انتخاب رشته تجربی

رشته دامپزشکی

معرفی رشته فیزیوتراپی

رشته مددکاری اجتماعی

تفاوت رشته دارویاری با رشته داروسازی چیست؟

همانطور که اشاره شد رشته دارویاری برای افرادی که به رشته داروسازی علاقه‌مند هستند ولی به علت قبول نشدن در کنکور سراسری نمی‌توانند در آن به تحصیل بپردازند، پیشنهاد می‌شود. این دو رشته تاحدودی به یکدیگر شباهت دارند ولی درعین حال تفاوت‌های مهم و اساسی نیز با یکدیگر دارند که عبارتند از:

_رشته دارویاری فقط در دو دانشگاه علمی کاربردی به دانشجویان و متقاضیان این رشته ارائه می‌شود در حالیکه رشته داروسازی در اکثر دانشگاه‌های کشور به دانشجویان ارائه می‌شود.

_دومین تفاوتی که رشته داروسازی با دارویاری دارد این است که رشته داروسازی در دفترچه انتخاب رشته کنکور وجود دارد و همچنین دانشجویان این رشته می‌توانند تا مقطع دکتری به ادامه تحصیل بپردازند. درحالیکه دانشجویان این رشته  حداکثر می‌توانند تا مقطع لیسانس در این رشته تحصیل کنند.

_تعداد واحد‌های رشته داروسازی از رشته دارویاری بسیار بیشتر است زیرا دانشجویان این رشته می‌توانند تا مقطع دکتری به ادامه تحصیل بپردازند اما دانشجویان دارویاری می‌توانند در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل کنند.

_از دیگر تفاوت‌های میان این دو رشته می‌توان به تخصصی‌تر بودن دروس رشته داروسازی اشاره کرد. بیشتر سرفصل‌های آموزشی رشته داروسازی مربوط به قارچ‌شناسی ، شیمی آلی و.. است درحالیکه سرفصل آموزشی دروس دارویاری درباره نحوه نسخه پیچی، آشنایی با انواع بیماری و نحوه استفاده از نرم‌افزار است.

_یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های میان این دو رشته در آینده شغلی دانشجویان آن است. دانشجویان رشته داروسازی می‌توانند به تولید دارو و تأسیس داروخانه اقدام نمایند در حالیکه دانشجویان این رشته می‌توانند شغل‌های خدماتی را انتخاب کنند و به آن مشغول شوند.

مدارک لازم برای ثبت‌نام در رشته دارویاری چیست؟

برای اینکه بتوانید در رشته دارویاری به تحصیل بپردازید باید مدارک لازم را قبل از تکمیل ظرفیت به دانشگاه ارائه کنید همانطور که گفتیم ظرفیت این رشته محدود بوده و افراد علاقمند به آن باید هرچه سریعتر مدارک خود را تکمیل کنند. شما می‌توانید به دو روش حضوری و غیرحضوری ثبت‌نام خود را انجام دهید. مدارک لازم برای ثبت‌نام در این رشته عبارتند از:

_مدرک دیپلم

_گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه

_ارائه فرم تاییدیه معدل برای کسانی که گواهینامه پایان تحصیلات برای آنها صادر نشده است.

_کامل کردن فرم استفاده از سهیمه شاغل برای افرادی که از این سهیمه استفاده کرده‌اند.

_ارائه گواهی معدل‌دار برای افرادی که گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه آنها بدون معدل است.

روش ثبت‌نام در رشته دارویاری چیست؟

برای ثبت‌نام در رشته دارویاری باید مراحل زیر را انجام دهید:

_به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و دفترچه راهنما را دریافت کنید.

_مدارک موردنیاز را آماده کنید.

_فرم پیش‌نویس تقاضانامه را برای ثبت‌نام تکمیل کنید

_ هزینه ثبت‌نام را به صورت اینترنتی پرداخت نمایید.

_کد رهگیری ثبت‌نام را دریافت کنید.

رشته دارویاری چیست؟

تماس با واحد پاسخگویی صدای سنجش از طریق تلفن 

02166837359-02166868571

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

کاربر گرامی ،  در صورت شلوغی خطوط مجدد تماس برقرار نمایید .

 

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.