رزرو وقت مشاوره

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه


    منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • پاسخگویی سریع
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوران حرفه‌ای

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد

تعداد زیادی از متقاضیان هر ساله برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب می کنند. اگر به این گروه از متقاضیان تعلق دارید، می دانید که مدرک کارشناسی ارشد را می توان با استفاده از یکی از دو روش متمرکز بر آموزش یا پژوهش به دست آورد.  در این مطلب در رابطه با تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد مطاعه کرده و از تفاوت های این دو روش آگاه خواهید شد.

تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور

جهت مکالمه با کارشناسان صدای سنجش لطفا از فرم زیر وقت مشاوره رزرو بفرمایید

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

تلفن پشتیانی رزرو وقت مشاوره

02166837359-02166868571

تمایز دو روش پایان نامه از یک دیگر

 

همه دانشجویان کشور تا سال 1389 برای فارغ التحصیلی باید پایان نامه کارشناسی ارشد را به صورت پژوهش محور، با موفقیت تکمیل می کردند، اما از سال 1390 دو گزینه برای مقطع کارشناسی ارشد وجود داشت: آموزش محور و پژوهش محور. در این مقاله به تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد می پردازیم و مشخص می کنیم که کدام یک بهتر است.

باید توجه داشته باشید که در حین ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فقط «یک بار» می توانید سبک تدریس خود را تغییر دهید و معمولاً باید قبل از سه ترم آن را تغییر دهید.

نحوه نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

آشنایی با تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد

 

روش پژوهش محور که تا سال 1389 تنها راه تکمیل مدرک کارشناسی ارشد بود، محبوب ترین روش است. به این ترتیب، دانشجویان واحدهای درسی خاص را در طول دو سال (چهار ترم)، در حالی که بر روی پایان نامه ای تحت نظر استاد راهنما، کار کرده و آن را تکمیل می کنند.در ادامه تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد را خواهید خواند.

روش پژوهش محور، همانطور که از نامش پیداست، مبتنی بر پژوهش است و هدف بزرگی را به نام ارائه نظریه ها و ایده های بدیع، اخذ حق ثبت اختراع، ارتقای سطح دانش فنی و به طور کلی، علاوه بر آشنایی دانشجویان با مبانی علمی، یادگیری کار پژوهشی و علمی در حیطه ی دانشجویی دنبال می کند.

نمره قبولی پایان نامه پژوهشی باید با گذراندن موفقیت آمیز شش تا ده واحد دانشگاهی به دست می آید باید گفت که حدود دو تا دو سال و نیم برای تکمیل مطالعه با استفاده از این روش نیاز است.

چگونگی تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد

 

فعالیت‌های پژوهشی و ارائه پایان ‌نامه ‌ها به نفع رویکرد آموزش محورتر که چشم ‌انداز تازه ‌ای به یادگیری و آموزش می‌ دهد کنار گذاشته شده است. ارائه پایان نامه حذف شده است و رویکرد تدریس بر اساس واحدهای درسی است. حداقل و حداکثر تعداد واحدهای سمینار یا تحقیقات نظری که دانشجویان باید در آنها ثبت نام کنند 2 تا 4 واحد است.

برای افزایش ظرفیت دانشگاه ها روشی با محوریت آموزش تدوین شد. افزایش 20 درصدی پذیرش در دوره کارشناسی ارشد از سال 2010 اتفاق افتاده است. در تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب رشته کارشناسی ارشد به روش آموزش محور مستلزم انتخاب کد رشته هایی است که در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد «آموزش محور.» مشخص شده است.

دو تا دو سال و نیم برای دوره تحصیلی با استفاده از این روش مورد نیاز است. با توجه به شرایط دانشگاه مورد نظر، دانشجویان باید درخواست کتبی خود را به واحد آموزشی دانشگاه محل ثبت نام خود ارسال کنند.

چگونگی اقدام و تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد

تغییر روش آموزشی از پژوهش محور به آموزش محور یا بالعکس پس از بررسی درخواست کتبی دانشجو با رعایت ضوابط و شرایط فوق توسط دانشگاه پذیرفته می شود. در صورتی که توجیهات دانشجو کافی و مطابق با قوانین دانشگاه باشد می توانید ادامه تحصیل دهید.

اما به طور کلی در همه دانشگاه ها علاوه بر دلایل و مستندات دانشجو مبنی بر تغییر روش تحصیلی، شرایطی مانند معدل، ظرفیت قبولی در روش مورد نظر و تعداد واحدهای گذرانده شده و مردود مورد بررسی قرار می گیرد. همانطور که گفته شد، دانشگاه ها مقررات خاص خود را دارند، بنابراین شرایط و ضوابط یکسان قابل تغییر نیستند.

تمایز بین تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌هایی که این دو رویکرد آموزشی را ارائه می‌کنند، تأییدیه داده است و در نتیجه هر دوی این رویکردها گواهی‌نامه پایان تحصیلات این وزارتخانه را دریافت کرده‌اند. فارغ از این که مدرک کارشناسی ارشد از طریق رویکرد آموزشی یا پژوهش محور به دست می آید، اعتبار آن در هر دو مورد یکسان است. عبارت «تدریس محور» و «پژوهش محور» در مدرک تحصیلی شما ظاهر می شود.

ارزش مدرک و تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد

تضاد بین روش‌های متمرکز بر آموزش و پژوهش در آموزش مداوم در مقطع کارشناسی ارشد.

می توان گفت افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد با محوریت تحقیق هستند، فرصت های بیشتری نسبت به افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد متمرکز بر آموزش خواهند داشت زیرا دانشگاه های مقصد، چه در داخل و چه در سطح بین المللی، دیدگاه مطلوب تری نسبت به افرادی که دارای پایان نامه و فعالیت های پژوهشی هستند، دارند.

البته لازم به ذکر است که اگر دارای مدرک کارشناسی ارشد با محوریت آموزش، نمره آزمون زبان خوب و فعالیت های تحقیقاتی شما قوی باشد، نیازی به نگرانی برای ادامه تحصیل نخواهید داشت.

مقطع دکتری و تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد

همه دانشجویان متقاضی مدرک کارشناسی ارشد این سوال را داشتند که آیا تفاوتی بین دو روش برای پذیرش در مقطع دکتری وجود دارد؟

برای پاسخ به این استعلام لازم به ذکر است که دارندگان مدرک کارشناسی ارشد واجد شرایط شرکت در آزمون دکتری می باشند. افراد فوق لیسانس تنها کسانی هستند که باید نگران باشند چون بعد از قبولی در آزمون دکتری باید مصاحبه انجام دهند.

این امکان وجود دارد که اساتید دانشگاه نظر مساعد تری نسبت به تکنیک های پژوهش محور داشته باشند و به آن فارغ التحصیلان وزن بیشتری بدهند. دلیل آن این است که فارغ التحصیلان با گرایش پژوهشی از اولویت بالاتری نسبت به فارغ التحصیلان با گرایش تحصیلی برخوردارند، زیرا به لطف واحد های پایان نامه، وضعیت بهتری دارند، رزومه تحقیقاتی دارند و مقالات پژوهشی بیشتری را ثبت کرده اند.

جهت مکالمه با کارشناسان صدای سنجش لطفا از فرم زیر وقت مشاوره رزرو بفرمایید

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

تلفن پشتیانی رزرو وقت مشاوره

02166837359-02166868571

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.