رزرو وقت مشاوره

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه


    منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • پاسخگویی سریع
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوران حرفه‌ای

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور

یکی از مهم ترین و پر جمعیت ترین آزمون هایی که برگزار می شود کنکور است که هر ساله توسط سازمان سنجش و آموزش انجام می پذیرد. سازمان سنجش به دلیل مشکلات رفت و آمد برای راحتی متقاضیان شرایطی را ایجاد کرده که از نظر مسافت به نفع متقاضیان باشد. برای آشنایی با میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور با مشاورین صدای سنجش در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند. در رابطه با این موضوع در ادامه این مطلب توضیحاتی را ارائه داده تا داوطلبان بیشتر با این موضوع آشنا شوند.

میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور

 

جهت مکالمه با کارشناسان صدای سنجش لطفا از فرم زیر وقت مشاوره رزرو بفرمایید

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

تلفن پشتیانی رزرو وقت مشاوره

02166837359-02166868571

قبولی در کنکور با سهمیه بومی

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که در کنکور سراسری شرکت کرده اند و مجاز به انتخاب رشته می باشند باید با میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور آشنایی کافی داشته باشید چرا که باید بر این اساس انتخاب های خود را بررسی‌ کنید چرا که این سهمیه ها می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب رشته و سهمیه های مختلف و بومی گزینی با مشاورین صدای سنجش در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

برای ارتباط با صدای سنجش کافی است از طریق منو های سایت زمان مشاوره خود را رزرو کنید تا با مشاورین ما در زمینه کنکور و سهمیه ها و حتی انتخاب رشته در تماس باشید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

نرم افزار انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در واقع میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور به این معنا است که حدود ۸۰ درصد هر رشته باید متعلق به داوطلبانی باشد که بومی همان شهر هستند و فقط ۲۰ درصد افراد می توانند از شهر های دیگر و یا غیر بومی پذیرش شوند و این موضوع در قبولی شما در رشته مورد نظرتان تاثیر مستقیم خواهد داشت. در ادامه این مطلب با شرایط و میزان تاثیر آن در سال 1403 آشنا شوید.

رشته های متفاوت و میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور

به طور کلی این موضوع از آن جایی مطرح شد که برای افراد و دانشجویان از نظر مسافت و رفت و آمد و همچنین مشکلات خوابگاه ، هزینه ها ، دوری از خانواده و… به وجود آمده بود به همین دلیل شرایطی به وجود آمده که هر فرد در شهر و استان خود ادامه تحصیل داده و با مشکلاتی که به آن اشاره شد برخورد نکند. ممکن است فردی بخواهد به دلایل مختلفی در محل دیگری ادامه تحصیل دهد در ادامه بررسی خواهیم کرد که میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور چقدر است.
هر رشته از نظر پذیرش یک ظرفیتی دارد که بیشتر آن مخصوص افراد بومی است بجز رشته های خاصی که به دلیل کم بودن متقاضی برای افراد غیر بومی نیز شرایطی را به صورت برابر ایجاد کرده اند.

رشته محل ها بر اساس این که افراد در یک استان هستند و یا در یک ناحیه و یا قطبی و کشوری و در مواردی غیر بومی گزینی دسته بندی خواهند شد. به طور مسال رشته هایی که در همه ی استان ها وجود دارد مانند فرهنگیان بر اساس بومی گزینی انتخاب خواهند شد.

انتخاب بر اساس بومی و ناحیه ای زمانی اتفاق می افتد که یک رشته در چند دانشگاه یک استان و یا ناحیه وجود داشته باشد که بعضی از رشته ها را شامل می شود.

اگر یک رشته در چند ناحیه نزدیک به هم مشترک باشند یک قطب در نظر گرفته می شود و در غیر این صورت سهمیه به صورت کشوری خواهد بود.

دفترچه و میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور

برای این که بدانید هر رشته و یا منطقه در کدام دسته قرار خواهد گرفت باید به دفترچه انتخاب رشته مراجعه کنید. رشته های سراسری هر ساله ممکن است ظرفیت های متفاوتی داشته باشند به همین دلیل حتما دفترچه را مطالعه نمایید.
ممکن است برای شما سوال به وجود بیاید که چگونه متوجه شویم جزو کدام دسته قرار خواهیم گرفت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سه سال آخر تحصیل شما در هر شهر و یا منطقه ای که باشد در نظر گرفته خواهد شد. سه سال آخر هنرستان و دبیرستان نظام جدید و دوم و سوم و پیش ‌دانشگاهی نظام قدیم. اگر این سه سال در یک محل و منطقه نباشد و تغییراتی در محل تحصیل داشته اید شهر محل تولد شما ملاک قرار خواهد گرفت.

دوره های مختلف و میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور

رشته های روزانه امکانت خوبی دارند به همین دلیل این رشته ها به صورت استانی ، ناحیه ای ، قطبی و یا کشوری را در بر می گیرد. رشته های شبانه و نوبت دوم ها بومی استانی و غیر دولتی ها مانند غیر انتفاعی به صورت بومی ناحیه ای گزینش انجام خواهد شد.
برای رشته های مجازی و پردیس های خودگردان نیز به صورت کشوری گزینش انجام خواهد گرفت. برای پیام نور بیشتر ظرفیت حدود ۷۰ درصد مربوط به همان شهرستان و ۳۰ درصد نیز شهرستان های مورد قبول آن مرکز اختصاص پیدا می کند.

سهمیه ۲۵ درصدی و میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور

پذیرش افراد بر اساس سهمیه ایثارگران و یا جانبازان به شرح زیر است:
پذیرش به صورت کشوری با داشتن این سهمیه به این صورت است که بر اساس تعداد شرکت کنندگان ۲۵درصد به سهمیه فرد اضافه خواهد شد.
در شرایط استانی ناحیه و قطبی به این صورت است که ۲۵ درصد به جانبازان و خانواده شهدا اختصاص داده می شود با کسر این عدد ۲۰ درصد باقی مانده به افراد غیر بومی اختصاص پیدا می کند. برای آشنایی بیشتر با سهمیه ها با مشاورین صدای سنجش در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

اهمیت و میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور

مشخص است که این روش بسیار در هزینه ها و وقت و زمان افراد تاثیر زیادی خواهد داشت ولی از طرفی باعث کم شدن مهاجرت به شهر های دیگر نیز هست. اگر با این موضوع آشنایی کافی داشته باشید و به خوبی دفترچه را بررسی نمایید می توانید احتمال قبولی خود را بالا ببرید و باید گفت که به صورت مستقیم در قبولی و یا رد شدن شما در رشته محل انتخابی تان تاثیر گذار است. برای آشنایی بیشتر با این شرایط در کنکور 1403 با مشاورین صدای سنجش در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند. کافی است از طریق منو های سایت زمان مشاوره خود را رزرو نمایید.

جهت مکالمه با کارشناسان صدای سنجش لطفا از فرم زیر وقت مشاوره رزرو بفرمایید

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1 شب

تلفن پشتیانی رزرو وقت مشاوره

02166837359-02166868571

بسته مشاوره تحصیلی

  • داوطلبان لطفا پس از خرید بسته مکالمه منتظر تماس کارشناسان صدای سنجش باشید
  • 0 هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *